Veelgestelde vragen


Voor vertrek

Hoe gaat het precies in z’n werk als ik wil boeken?
Om een reis te boeken, vul je het boekingsformulier in dat in beeld komt als je bij de reis en vertrekdatum van jouw keuze op ‘boeken’ hebt geklikt. Vervolgens krijg je van ons bijna altijd dezelfde werkdag nog een bevestiging van je boeking. Boek je ‘s avonds of in het weekend,dan is dat meestal de eerst volgende werkdag. Veel van onze reizen zijn snel vol geboekt, dus boek op tijd om teleurstellingen te voorkomen! Vind je het prettiger om je reis telefonisch te boeken, dan kan dat natuurlijk ook!

Hoe gaat het nemen van een optie in z’n werk?
Het is ook mogelijk om een optie te nemen op de reis van jouw keuze. Een optie is geheel vrijblijvend en 8 dagen geldig. Wij houden dan een plaats voor je vrij. Wanneer je een optie hebt op de laatst beschikbare plaats en iemand anders wil deze plaats definitief boeken, dan bellen wij je op. Wij vragen je dan om diezelfde dag voor 16:00 uur een keuze te maken.

Hebben jullie ook een brochure?
Informatie in brochures is moeilijk up-to-date te houden en verspilt veel papier (en mooie bomen!). Alle informatie over onze reizen is daarom gewoon op onze website te vinden. Heb je vragen over bestemmingen of over de reizen? Bel of mail ons dan gerust, of start een chat! We beantwoorden je vragen met plezier.

Wanneer betaal ik de reissom?
Na ontvangst van je boeking vragen we je om een aanbetaling te doen van 30% van de totale reissom met een minimum van €135,00. Uiterlijk 6 weken voor vertrek moet de resterende reissom op onze rekening zijn bijgeschreven. Ons IBAN nummer is: NL17 RABO 0105 8382 92 onze BIC code is: RABONL2U. Voor uitgebreidere informatie over betalingen kun je het beste de ANVR reisvoorwaarden en de aanvullende noSun reisvoorwaarden lezen. Boek je je reis binnen zes weken voor vertrek? Dan dien je de gehele betaling binnen vijf werkdagen te voldoen.

Hoe veel bedragen de boekingskosten?
De boekingskosten bedragen €30,00 per factuur.

Hebben jullie mijn betaling al ontvangen?
Zo af en toe krijgen we vragen over de ontvangst van betalingen. Als je niets van ons hoort na je betaling, kun je er vanuit gaan dat het goed is gegaan. Is de betalingstermijn verstreken en hebben wij je betaling nog niet ontvangen dan nemen we contact met je op. Mocht je toch twijfelen aan de correctheid van je betaling, dan is het verstandig om even contact met je bank op te nemen.

Wat voor kampeerartikelen heb ik nodig? 
noSun zorgt bij de kampeerreizen in de zomer voor goede kwaliteitstenten van het merk Vaude: elke reiziger krijgt zijn of haar eigen tent te leen! De enige kampeerspullen die je zelf mee moet nemen zijn een slaapzak en een slaapmatje (tenzij anders aangegeven). Als slaapmatje is een therm-a-rest matje (zelf opblaasbaar) aan te bevelen boven een luchtbed (minder compact en kans op lek). Een veldbed past niet in onze tenten. Heb je nog geen slaapmatje? Huur er dan een bij ons voor slechts €25,- per vakantie. Je kunt dit aangeven bij je boeking. Wegens logistieke redenen is het niet bij alle reizen mogelijk om een slaapmat te huren. Wij geven je uiteraard graag advies over de juiste kampeermaterialen. Tips over wandelschoenen, slaapmatten en dergelijke lees je op onze blog.

Moet ik speciale kleding meenemen?
Voor de meeste reizen is geen speciale kleding vereist. Goede wandelschoenen raden we natuurlijk wel aan. Zorg ervoor dat je ze goed hebt ingelopen voordat je op reis gaat! Twee weken voor vertrek ontvang je van ons een paklijst waarop staat wat je wel en wat vooral niet mee moet nemen. Mocht je voor die tijd vragen hebben over wat je wel en niet mee dient te nemen, stel ze ons dan gerust! Wij geven je uiteraard graag advies over de juiste materialen. Tips over wandelschoenen, slaapmatten en dergelijke lees je op onze blog.

Ik ben geen ervaren kampeerder, zijn de reizen dan ook voor mij geschikt?
Ook als je nog nooit hebt gekampeerd kun je heel goed genieten van de reizen van noSun. We overnachten voornamelijk op campings waar goede sanitaire voorzieningen aanwezig zijn, tenzij we aangeven dat we wildkamperen. Houd er gewoon een beetje rekening mee dat niet alles zo comfortabel is als thuis, dan komt het goed!

Ik woon in Vlaanderen kan ik toch mee met de reizen?
Jazeker, je bent ook van harte welkom als je niet in Nederland woont!

Ik kan op de dag van vertrek niet op tijd in Enschede zijn
Een aantal van onze reizen vertrekt op zaterdagochtend vanaf station Enschede. Kun je niet op tijd aanwezig zijn? Dit is geen enkel probleem! Wij bieden de volgende oplossing: op vrijdagavond haalt één van onze reisbegeleiders je op een afgesproken tijd op bij station Enschede. Hij brengt jou naar een camping in de buurt. Samen met andere reizigers en reisbegeleiders breng je hier alvast één nacht door, uiteraard in je eigen noSun tent. De volgende ochtend rijd je met de reisbegeleider mee naar het station, waarna je groepsreis van start gaat. Deze service bieden we aan voor €20,- per persoon.

Groepssamenstelling

Kan ik van te voren kennis maken met mijn reisgenoten?
Na het maken van een boeking (en bij gegarandeerd vertrek van je reis, d.w.z. voldoende deelnemers) ontvang je van ons informatie over een besloten forum. Hier kun je kennis maken met de deelnemers van jouw groep. Zo kun je bijvoorbeeld afspreken wie de muziek mee neemt, wie welk spel, de opblaaskrokodil, carpoolafspraken maken en bespreken wie er goed kan fotograferen! Niet iedere deelnemer zal gebruik maken van de mogelijkheid om vooraf met andere reisgenoten te communiceren: het is ook geen verplichting, maar we stimuleren het wel!

Profiel van de deelnemers
Je bent niet de enige die alleen een reis boekt! Afgelopen jaar (2017) boekte 96% van onze reizigers een reis voor zichzelf, de overige 4% boekte met een vriend of vriendin, met een broer of zus. In 2016 en 2017 was het grootste deel van onze reizigers bovendien single. De reizigers bij noSun zijn tussen de 20 en 59 jaar oud. Omdat we het ons goed kunnen voorstellen dat in deze brede categorie de verschillen tussen mensen groot kunnen zijn, bieden we reizen aan in twee leeftijdscategorieën. De eerste loopt van 20 tot en met 45 jaar, de tweede van 40 tot en met 59 jaar. Er is dus voor zowel jongere als iets oudere avonturiers de mogelijkheid met noSun een prachtige reis te maken! Afgelopen zomer was de man/vrouw verdeling 46/54, iets meer vrouwen dan mannen dus.

Meerdere groepen per reisdatum
Er kunnen per reisdatum meerdere groepen voor dezelfde bestemming worden gevormd. Als dat het geval is, maken wij een groepsindeling op basis van leeftijd en geslacht (los nog van de reizen in de verschillende leeftijdscategorieën). Is er per boekingsdatum sprake van verschillende accommodaties (dit is bij de winterreizen wel eens het geval)? Dan verblijf je natuurlijk in de accommodatie die je boekte: het indelen van groepen op leeftijd en geslacht is dan helaas niet mogelijk.

Is er tijdens de reizen ook tijd voor ontspanning?
Natuurlijk! De reizen zijn goed georganiseerd, maar zeker niet overgeorganiseerd! Tijdens onze groepsreizen krijg je dan ook volop de kans om zelf dingen te ondernemen of gewoon lekker te ontspannen en je eigen vakantie te beleven. In overleg met de groep en de reisbegeleider is er heel veel mogelijk. Houd er wel rekening mee dat je met een groep op pad bent, dus niet altijd zal aan ál je wensen kunnen worden voldaan.

Moet ik een goede conditie hebben voor de reizen?
Het is vanzelfsprekend dat de aard van onze reizen een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid vereist. De manier van reizen en overnachten, de soms afgelegen gebieden en het actieve karakter van de reizen maken ze ongeschikt voor deelnemers die extra aandacht van onze reisbegeleiders nodig hebben. We vragen reizigers hierin hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Levert je gezondheid zodanig hinder of overlast op dat een goede uitvoering van de reis wordt bemoeilijkt, dan kan noSun voor jou besluiten dat je de reis dient af te breken. Zie hiervoor ook de algemene voorwaarden van de ANVR.

Uiteraard zijn de activiteiten die we doen nooit verplicht, dus als er een onderdeel in de reis zit waaraan je niet kunt of wilt meedoen is dat geen enkel probleem. In overleg met de reisbegeleider is er veel mogelijk. Houd er wel rekening mee dat je bij sommige reizen (zoals wandelreizen of de kanoreis) niet zomaar kunt ‘uitstappen’: het zijn reizen die met een goede basisconditie, de juiste voorbereiding en soms wat extra doorzettingsvermogen prima te doen zijn, maar denk hierover niet te licht. Twijfel je over de zwaarte van een reis, neem dan gerust contact met ons op zodat we je kunnen helpen de juiste beslissing te maken; het zou zonde zijn als je uiteindelijk niet vol van je reis zou kunnen genieten!

Ik wil graag mijn eigen tent meenemen, is dat mogelijk?
Van onze eigen tenten weten we één ding zeker: ze zijn geschikt voor onze reizen. Gezien de beperkte ruimte in de 9-persoons bus, gebruikt noSun bovendien alleen materialen die compact zijn. Daarom zijn alleen de noSun tenten beschikbaar en is het niet mogelijk om je eigen tent mee te nemen.

Wat zijn de bijkomende kosten tijdens de reis?
De reissom zoals deze op de website staat, dekt vrijwel alle kosten. De enige bijkomende kosten zijn voor het eten en drinken, eventuele optionele activiteiten en persoonlijke uitgaven. Tijdens veel reizen wordt een ‘pot’ gemaakt voor ontbijt, lunch en diner; hierbij moet je rekening houden met ongeveer €10,- tot €20,- per dag. Uiteraard is dit bestemmingsafhankelijk.

De activiteiten

Is deelname aan alle activiteiten verplicht?
We willen en kunnen niemand verplichten om met alle geplande activiteiten mee te doen. Wanneer je dus wegens bijvoorbeeld een blessure ergens niet aan mee kunt doen, dan is dit geen probleem. In overleg met de reisbegeleider is er veel mogelijk en samen zullen we een alternatief proberen te vinden. Houd er wel rekening mee dat je bij sommige reizen (zoals wandelreizen of de kanoreis) niet zomaar kunt ‘uitstappen’.

Ik heb nog nooit een bergwandeling gemaakt of op een mountainbike gezeten, is dat een probleem?
Het hoeft geen probleem te zijn, maar als je twijfelt of je de activiteit wel tot een goed einde kunt brengen vragen we je om vooraf even contact met ons op te nemen. Bij de meeste rondreizen kun je er ook wel voor kiezen om een activiteit op een rustig tempo uit te voeren! Houd echter bij wandelreizen wel rekening met lange dagen lopen met bagage: als je nog nooit meerdaagse tochten hebt gelopen, bedenk dan goed dat zo’n reis meer van je lichaam vraag dan wanneer je ‘elke dag een wandelingetje’ maakt in het bos thuis. Het is natuurlijk wel vervelend als je halverwege de tocht niet meer verder kunt, zowel voor jezelf als voor je medereizigers!

Zijn alle activiteiten bij de reissom inbegrepen?
Bij de reisbeschrijvingen geven we aan wat wel en niet bij de reissom is inbegrepen. Optionele activiteiten worden dan ook als zodanig aangegeven.

Rol van de reisbegeleider

Wat kan en mag ik van de reisbegeleider verwachten?

We spreken bewust over reisbegeleiders, wij werken niet met reisleiders. Onze reisbegeleiders zijn door ons opgeleid om met groepen om te gaan en weten veel van groepsdynamica, ze weten wat ze moeten doen in belangrijke (nood)situaties, logistiek zijn het toppers en belangrijker nog: het zijn ervaren reizigers. Voor noSun betekent dat ook dat onze reisbegeleiders geen bibliotheken zijn die alles over de lokale cultuur, natuur en gebruiken van het land weten. Onze reisbegeleiders zijn niet opgeleid om om te gaan met mensen met lichamelijke of geestelijke beperkingen.

Boekingsformulier

Bij elke reis van noSun vind je een link naar het boekingsformulier, hier kun je al je gegevens invullen.

Je kunt daarbij kiezen tussen een optie en een boeking. Een optie is geheel vrijblijvend en 8 dagen geldig. Wij houden een plaats voor je vrij. Wanneer je een optie hebt op de laatst beschikbare plaats en iemand anders wil deze definitief boeken, dan bellen wij je op. Wij vragen je dan om diezelfde dag voor 16:00 uur een keuze te maken. Om je optie om te zetten in een boeking is een simpel telefoontje of mailtje aan ons voldoende en wij regelen de rest! Ook wanneer je een aanbetaling doet, maak je je optie definitief en word het een boeking.

Weet je zeker dat je de reis wilt boeken, dan hoef je niet eerst een optie te nemen.
Na het invullen van je persoonlijke gegevens zoals je naam, geslacht en geboortedatum, willen we zowel bij het plaatsen van een optie als een boeking ook graag je e-mail adres weten. Let er op dat je dit goed invult, want op dit e-mailadres ontvang je jouw inloggegevens en bevestigingen!

Om problemen achteraf te voorkomen willen we ook graag weten of je een reis- en/of annuleringsverzekering af wilt sluiten. noSun werkt hiervoor samen met de Europeesche Verzekeringen; een bekende en betrouwbare verzekeraar. Als je met noSun op reis wilt, is het verplicht over een reisverzekering te beschikken. Je kunt hiervoor, net als bij een annuleringsverzekering, kiezen uit een kortlopende of doorlopende verzekering. Wat je het beste kunt doen is sterk afhankelijk van je reisgedrag. Als je weinig reist dan kun je beter de kortlopende verzekering afsluiten. Ga je echter veel op reis dan doe je er goed aan een doorlopende verzekering af te sluiten. Twijfel je over wat je het beste kunt doen, neem dan gerust contact met ons op, we zitten voor je klaar!

Let op: een annuleringsverzekering kun je tot maximaal 7 dagen na boeking afsluiten, daarna is dit via de Europeesche niet meer mogelijk.

We zijn graag op de hoogte van bijzondere omstandigheden die voor het reizen van belang kunnen zijn. Ben je vegetariër, volg je een speciaal dieet, of zijn er medische omstandigheden die van belang kunnen zijn tijdens het reizen dan vragen we je om dit vooraf duidelijk aan te geven. Wij zullen hier dan rekening mee houden, zodat ook jouw reis een heerlijke ervaring zal zijn.

Heb je alle gegevens correct ingevuld, dan kun je het formulier verzenden.

Na boeking

Als het boekingsformulier verzonden is dan bevestigen wij je boeking zo snel mogelijk. Dit gebeurt via een e-mail naar het door jou opgegeven e-mailadres. Een boekingsbevestiging, de factuur, de eventuele verkeringspolissen en de Algemene Voorwaarden die gelden kun je vinden in het besloten deel van onze website. Wij vragen je vriendelijk al deze gegevens goed na te kijken!

Ongeveer twee weken voor vertrek ontvang je per mail de reisbescheiden van noSun. Hierin staat onder andere informatie over het vertrek en je vindt er een deelnemerslijst. Vanaf nu kan de voorpret echt beginnen! We dragen er vóór, tijdens en na je reis zorg voor dat je een onvergetelijke vakantie zult hebben.

Mocht je om wat voor reden dan ook jouw reis willen wijzigen of omboeken naar een andere reis en/of andere reisdatum, dan kan dat. Let op, hier zijn kosten aan verbonden. Wil je omboeken naar een andere reis en/of reisdatum, dan gelden de volgende kosten:

a) tot 31 dagen voor vertrek: €75,- omboekingskosten plus de eventuele extra kosten verschuldigd aan de vervoersmaatschappij die met deze overdracht gepaard gaan.
b) vanaf 30 dagen voor vertrek zijn de annuleringskosten van toepassing.