Een kijkje achter de schermen: noSun-medewerker Luca aan het woord

Wie op reis gaat met een noSun groepsreis, krijgt meestal niet direct met haar te maken: Luca Slot, productmanager en hoofd reisbegeleiding en dus verantwoordelijk voor een deel van de voorbereiding van jouw reis bij noSun. Van het trainen van de reisbegeleiders tot het inkopen van de boodschappen voor de kampeerreizen, Luca houdt zich bezig met alle organisatorische aspecten van onze groepsreizen.

Luca is 28 jaar, heeft een toeristische HBO opleiding afgerond en werkt ondertussen alweer vijf jaar bij noSun. Ze is sportief, houdt van wielrennen en volleyballen, en ging vroeger elk jaar op kampeervakantie samen met haar ouders. Ze snapt dus helemaal hoe de noSun groepsreizen in elkaar moeten zitten en wat er belangrijk is als je er in de zomer met een tent op uit trekt. Ze is dol op vakanties, zowel van het zelf uitvoeren ervan tot het organiseren van reizen voor anderen. Dat komt goed uit!

Luca, wat houdt je werk als productmanager bij noSun groepsreizen eigenlijk in? “Als productmanager ben ik vooral bezig met ontwikkelen van nieuwe reizen en het aanpassen van bestaande reizen. Ik ben er het hele jaar door zoet mee: na hun noSun groepsreis hebben onze reizigers altijd wel wat tips voor ons, die we dan voor de volgende reizen proberen mee te nemen. En nadat de winterreizen binnenkort zijn afgelopen, komen de zomerreizen er alweer aan en daar willen we ook alles natuurlijk perfect voor hebben staan. Voor de nieuwe reizen houd ik me bezig met de volledige praktische uitvoer ervan: waar regel ik een busje om reizigers naar het startpunt van de reis te brengen, welke vliegtickets moeten er voor wie geboekt worden, waar gaan we slapen? Maar ook: hoeveel tenten hebben we nodig, welke kampeerspullen, wat voor excursies doen we ter plekke? Omdat we maar een klein bedrijf zijn, doen we bijna alles in eigen beheer. We hebben zelf een opslagruimte voor de tafels en stoelen die mee gaan op reis, we maken draaiboeken voor de reisbegeleiders en doen de nodige boodschappen voor elke reis. Dat is heel leuk, maar ook een héleboel werk waar reizigers soms niet bij stil staan.”

En naast Productmanager ben je ook nog Hoofd Reisbegeleiding. Wat houdt dat precies in? “Dat betekent eigenlijk dat ik soort van de ‘baas’ ben van de vijftig reisbegeleiders die bij noSun in dienst zijn. Zij zijn degenen die al onze zomer- en winterreizen begeleiden. Ik plan ze in, maak de roosters, zorg ervoor dat hun salarissen worden betaald. Ook ben ik verantwoordelijk voor de nieuwe reisbegeleiders, van het eerste sollicitatiegesprek tot het trainingsweekend dat we elk jaar in juni organiseren. Daar leren ze hoe groepsprocessen werken, krijgen ze een EHBO-training en ontvangen ze tips hoe ze met minimale kookspullen toch voor een hele groep wat lekkers kunnen maken.”

Wow, dat klinkt als een heel breed takenpakket! “Ja dat is het ook. En dat vind ik ook juist zo leuk aan werken bij noSun groepsreizen. Juist omdat we klein zijn, doet iedereen een heleboel verschillende werkzaamheden. Sterker nog: naast productmanagement en begeleiding van de reisleiders doe ik ook nog regelmatig het dagelijkse klantencontact! Dus klanten die naar kantoor bellen met vragen, e-mails die we binnenkrijgen… Dat is heel komisch soms, dat ik dan op de reünie met de reizigers spreek en zij vervolgens zeggen “Hee, volgens mij had ik jou de eerste keer ook al aan de telefoon toen ik belde voor wat info!”. Dan realiseren ze zich ineens dat ze al veel vaker met mij contact hebben gehad, zonder dat ze doorhadden dat het steeds dezelfde persoon was.”

Zijn er wel eens grappige situaties of vragen van klanten waar je mee te maken krijgt? “Ooh zeker wel. Ik krijg nog wel eens de vraag “Weet jij of mijn slaapzak goed genoeg is?”. Tja dat is lastig in te schatten als ik hier in Enschede op kantoor zit… Of mensen die vragen hoeveel alcohol ze mogen invoeren in Zweden, omdat ze een singlereis in de winter gaan maken en weten dat drank daar een stuk duurder is. Dan willen ze op Schiphol nog even snel wat inslaan. Ik heb ook wel eens gehad dat iemand me belde vanaf Düsseldorf Airport, met de opmerking dat hij de vlucht naar Kroatië niet kon vinden op de borden. Bleek dat diegene moest vliegen vanaf Weeze Airport… Dat ligt een uur verderop! Op dat moment is dat natuurlijk niet echt leuk, want dan moet ik per direct gaan regelen dat er andere vluchten komen en die mensen toch nog zo snel mogelijk naar de plaats van bestemming kunnen vliegen.”

Welk onderdeel van een reis ben jij het langst mee bezig om te organiseren? “Dat is absoluut de dag van vertrek. Mensen realiseren zich dat vaak niet, maar er komt enorm veel geregel kijken bij die dag. We moeten een bus regelen, er moet een reisbegeleider zijn, de boodschappen moeten binnen zijn, de vliegtickets moeten geboekt zijn, de tafels en stoelen en kampeerspullen moeten klaar staan in Enschede… Er moet ook een draaiboek klaar liggen, met een portemonnee, een pinpas en geld voor elke reisbegeleider. In de zomermaanden is er elke week minstens één vertrek en tegelijkertijd zijn er ook groepsreizen die op dat moment weer terugkomen. Dus terwijl de ene bus uitgeladen wordt en alle spullen weer terugkeren, ben ik tegelijkertijd alweer bezig om dingen uit te reiken aan de volgende reisbegeleider die er een dag later weer mee op pad zal gaan. Dat is vaak wel behoorlijk hectisch! Van eind juni tot eind augustus is het hier elke vrijdag gewoon hartstikke druk. Gelukkig zijn de winterreizen iets relaxter: dan ga je tijdens onze singlereizen namelijk niet kamperen, maar slaap je in een huisje waar spullen zoals dekens en kookmaterialen gewoon aanwezig zijn.”

Ben je zelf wel eens mee geweest op een groepsreis van noSun? “Jazeker. En dat is ook wel belangrijk, want als je deze reizen verkoopt moet je natuurlijk wel weten wat je nou eigenlijk aanbiedt. Kamperen ken ik nog van vroeger, ik weet hoe dat in zijn werk gaat. Maar ik ben wel onlangs mee geweest op een aantal van onze winterreizen, om daarvan ook te weten wat voor activiteiten we aanbieden en hoe het huisje is waar je slaapt. Ik ben onder andere mee geweest op ons Zweedse winteravontuur en op de groepsreis naar Lapland.”

Kun je alvast iets verklappen over de nieuwe groepsreizen van volgend jaar…? “Er komen volgend jaar twee nieuwe tweeweekse groepsreizen bij: een reis naar Finland en eentje naar Oostenrijk. Het zijn bestemmingen die al langer op onze wensenlijst staan en waarvan we ook in evaluatieformulieren achteraf wel eens horen dat onze reizigers daar graag eens heen zouden willen. Ook zijn we aan het nadenken over nieuwe achtdaagse groepsreizen naar Noorwegen en Frankrijk, dus houd onze website vooral goed in de gaten binnenkort! Deze nieuwe reizen gaan we straks aanbieden in de zomer, of in het voorjaar en najaar. Dus het worden geen winterreizen. We proberen qua reizen en bestemmingen een beetje spreiding aan te bieden door het jaar heen, want niet iedereen kan of wil specifiek in de zomermaanden juli en augustus op vakantie. Daarbij zijn de groepsreizen in de zomervakantie vaak gericht op kamperen en degenen in het voor- en najaar zijn wat luxer, met overnachtingen in hotels of vakantiehuisjes. Dus zo proberen we voor ieder wat wils in onze bestemmingen en reizen te stoppen!”

Luca van noSun neemt prijs in ontvangst

Luca (links) neemt samen met Ellen de ZOOVER award voor noSun groepsreizen in ontvangst. In 2015, 2013 en 2011 is noSun verkozen tot beste aanbieder van Actieve en Avontuurlijke vakanties.